webrankinfos

webrankinfos

webrankinfos

webrankinfos

دوره آموزشی CCNA Data Center ، فصل 1 ، بخش 1 ، اصول شبکه : بررسی TCP/IP و مدل OSI_مقدمه

فصل اول از این سری آموزش های CCNA Data Center ، شما را با مهمترین مسائل مربوط به TCP/IP آشنا خواهد ساخت.
بخش نخست از این فصل ، شما را با مفهوم و پروتکل های مرتبط با TCP/IP ، و مسائلِ پایه شبکه بصورت کامل و جامع آشنا میسازد که یک تصویر کلی از قوانین شبکه را در اختیارتان قرار میدهد . با ما همراه باشید.

TCP/IP و مدل OSI
مدل شبکه ، یا در برخی تعاریف "معماری شبکه" و "طرح شبکه" (Networking Blueprint)، اشاره به مجموعه ای جامع از Document (سند) ها دارد که منحصرا هر سند یک عملکرد کوچک مورد نیاز برای شبکه را شرح میدهد.
در مجموع ، این اسناد چیزی را معین میکنند که باید برای یک کامپیوتر اتفاق بیوفتد ، تا شبکه شروع به کار کند.
برخی از اسناد یک "پروتکل" را معین میکند ؛ که یکسری قوانین منطقی را معین میکند که دستگاه ها باید این قوانین منطقی را رعایت کنند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
بقیه اسناد ، یکسری الزامات فیزیکی را برای شبکه معین میکنند. برای مثال ، یک سند میتواند میزان ولتاژ و Level فعلی کابلی که در حال انتقال داده میباشد را معین میکند.
برای درک بهترِ معماری شبکه ، تصور کنید که شما قصد ساختن یک خانه را دارید. قطعا شما میتوانید بدون داشتن یک طرح شروع به ساختن خانه کنید. اما ، طرح میتواند شما را مطمئن کند که خانه ، پایه و شالوده و ساختار درستی دارد. پس ، هیچوقت خراب نخواهد شد . ساختن شبکه هم دقیقا مشابه ساختن خانه میباشد ؛ بنابراین اگر برای ساخت شبکه طرح و معماری منظمی داشته باشید قطعا کار راحت تر و طبق یک چارچوب معین و دقیق پیش خواهد رفت.

تاریخچه ای که منجر به TCP/IP شد!
امروزه ، در دنیای شبکه کامپیوتر ها از مدل شبکه TCPIP یا Transmission Control ProtocolInternet Protocol استفاده میکنند. اما ، دنیا همیشه انقدر ساده نبود.
زمانی پروتکل های شبکه وجود نداشتند ، فروشندگان اولین پروتکل های شبکه را ساختند که این پروتکل ها فقط مختص فروشندگان بود و فقط این پروتکل ها کامپیوتر آنها را پشتیبانی میکردند.
برای مثال ، IBM معماری سیستم های شبکه خود را تحت عنوان SNR یا System Network Architecture را در سال 1974 ارائه کرد.
دیگر فروشندگان هم همچنین مدل و معماریِ اختصاصی شبکه خود را طراحی میکردند. بنابراین ، نتیجتاً اگر شما صاحب یک کمپانی شبکه بودید و کامپیوتر های مورد نیازتان را از این فروشندگان خریداری میکردید ، مهندسان شبکه شما مجبور بودند بر پایه مدل های شبکه مربوط به هر کامپیوتر ، شبکه های متفاوتی را طراحی کنند و آنها را به یکدیگر متصل کنند تا باهم تبادل اطلاعات انجام دهند که متصل کردن این کامپیوتر ها باعث ایجاد نوعی شبکه های ترکیبی میشد که کار با آنها را بسیار سخت میکرد.

HistoricalModels
    نکته : با وجود اینکه فروشندگان مدل های اختصاصی شبکه خود را ارائه میکردند ، این مدل ها معمولا عملکرد بسیار خوبی داشتند.

سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) در اوایل 1970 ، این وظیفه را بر عهده گرفت تا یکسری مدل ها را ایجاد کند .

    اولین مدلی که ارائه شد ، مدلی بود که تحت عنوان OSI شناخته میشود.

ISO ، جایزه نوبل را برای طراحی مدل OSI دریافت کرد. مدلی که استاندارد سازی پروتکل های شبکه را انجام داد ، که به تمام کامپیوتر های سراسر جهان این امکان را میداد تا با یکدیگر تحت یکسری قوانین واحد ارتباط برقرار کنند.

    دومین مدل ، در وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) طراحی شد. برای پیشبردِ این مدل محققان و کارشناس های مختلف از دانشگاه های گوناگون داوطلب شدند تا به DoD در این زمینه کمک کنند.سرانجام این تلاش ها ، منجر به معرفی پروتکل TCP/IP شد.

در دهه 1990 ، کمپانی های شبکه شروع به اضافه کردنِ استادارد های OSI و TCPIP به شبکه های شرکت خود کردند. اما ، در پایان دهه 1990 ، TCPIP طرفداران بیشتری پیدا کرد و OSI دور انداخته شد.
امروزه در قرن 21 ، TCP/IP به نوعی حمکرانی میکند ، هرچند هنوز هم مدل های اختصاصی شبکه وجود دارند اما تقریبا به فراموشی سپرده شدند.
در رابطه با مدل OSI نیز ، که با سختی فراوان توسعه پیدا کرد ، بخاطر فرآیند استاندارد سازی کندتری که در مقایسه با TCP/IP دارد ، هیچوقت نتوانست در بازار جهانی به صورت چشمگیری موفقیت بدست آورد.
TCP/IP که توسط افراد متخصص داوطلب از شاخه های گوناگون ساخته شده ، قدرتمندترین مدل شبکه ایست که تا به امروز ساخته شده است.

در بخش 1 از فصل نخست از سری مقاله های CCNA Data Center ، ما بطور کامل و مفصل از 0 تا 100 این لایه را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.
روش های مختلف و جذابی برای یادگیری هرچه بهتر این مدل و واقعیات جالبی در مورد TCP/IP و چگونگی کارکرد این مدل ارائه خواهد شد.
همچنین در این بخش ، شما در مورد یکسری از اصطلاحات مورد استفاده در OSI را خواهید آموخت. با itpro همراه باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.